Märkesklockor till outletpriser • 2 års garanti • Certifierad e-handelsbutik

Jacques Lemans - Unika sedan 1975

Klockor från Jacques Lemans på rea

Jacques Lemans är på många sätt ett spännande företag och varumärke. Bland klocktillverkare så är det något utav en doldis trots att deras historia sträcker sig tillbaka till 1975. Företaget grundades i Österrike av de två bröderna Alfred and Norbert Riedl. Ursprungligen så fokuserade de främst på smycken och juveler, men ambitionen riktades snabbt till att tillverka Schweiziska kvalitetsur. Under 1980-talet så expanderade de drastiskt och lanserade successivt ett stort antal armbandsur. Numera är deras produkter tillgängliga i fler än 120 länder världen om.

Med tiden kom de även att samarbeta med ett stort antal organisationer, från UEFA till Formula 1 och lanserade ett flertal klockor som på ett unikt sätt kommit att bli både ikoniska och representativa för flera olika sporter och evenemang. De valde intressant nog att även fokusera på rektangulära klockor, vilket är en formgivning som fortfarande är en given del av deras utbud. Numera finns deras produkter tillgängliga under ett flertal varumärken, däribland Pierre Petit som under 2011 populariserades i nära samarbete med Kevin Costner.

När det kommer till utbud så finns det få företag som kan konkurrera med Jacques Lemans. Sedan lanseringen har de presenterat fler än 800 olika klockmodeller. De kännetecknas även av att de fortsatte att erbjuda mekaniska klockor trots att många tillverkare övergav dem till förmån för elektroniska klockor. Helt klart ett företag som förenar gamla anor med modernt nytänkande.

Handla klockor från Jacques Lemans på reaVad är det som kännetecknar klockor från Jacques Lemans?

Deras klockor sägs präglas av en kombination av klassisk elegans och tidlös skönhet. Men när man tittar närmare på deras produkter så märker man snabbt att ingen modell är den andre lik. De är ett företag som verkligen vågar sticka ut i mängden genom att lansera klockor med trendbrytande utföranden. I det nuvarande utbudet finner vi modellerna London, Retro classic, York, Dublin, Liverpool, Sydney och Derby. Men vad är det som gör just dem så unika?

London är en väldigt traditionell serie klockor som hämtar inspiration från ett svunnet Europa där minimalism och medvetenhet var viktigare än överdriven flärd. Detta gäller även i stor utsträckning deras klockor Retro classic vars design för tankarna till 1800-talets elegans. Den som är ute efter något mer modernt och banbrytande gör rätt i att titta närmare på York som är en serie klockor som inte drar sig för att utmana konventioner vilket även gäller produkterna i serien Dublin.

Liverpool är däremot på ett intressant sätt en förening av modern funktionalitet med traditionell design. Resultatet är en klocka som gör sig lika bra vid sportutövning och dykning som vid klubbliv. För den som vill ha det bästa av dåtid och nutid så är det en bra idé att titta närmare på Sydney och Derby som är två modeller som är unikt särpräglade utan att för den delen sticka ut allt för mycket i mängden.

Oavsett vilken modell man väljer så kan man känna sig trygg i vetskapen att klockor från Jacques Lemans är både funktionellt och designmässigt unika. De är klockor som ger både nytta och nöje under oerhört lång tid framöver.

Se våra herrklockor från Jacques Lemans här: https://reaklockor.se/herr/jacques-lemans/

Se våra damklockor från Jacques Lemans här: https://reaklockor.se/dam/jacques-lemans/

2019-03-13
Drift & produktion: Wikinggruppen